Tweede inkoop Avan: vier percelen naar vier vervoerders
In de tweede inkoopronde van vervoersysteem Avan zijn vier percelen gegund aan eveneens vier taxibedrijven. Zij nemen de komende jaren het wmo-vervoer van en naar de dagbesteding in elf gemeenten voor hun rekening, en het leerlingenvervoer in zes gemeenten. Uiteindelijk moet al het doelgroepenvervoer van de regio Arnhem-Nijmegen onder de vlag van Avan verreden gaan worden.
Met Avan pakken negentien gemeenten in de regio Arnhem – Nijmegen het doelgroepenvervoer gezamenlijk en grootschalig op. In dit model zijn vervoer en regie van elkaar gescheiden. Begonnen werd met het vervoeren van mensen met een wmo-indicatie uit het hele gebied, alsmede leerlingen uit zes gemeenten en openbaar vervoer op afroep. De regiecentrale van Avan wordt verzorgd door De Vier Gewesten (DVG). Dit deel van het vervoer wordt, verspreid over ongeveer vijftien percelen, door verschillende taxibedrijven verzorgd. DVG nam, met name voor het toenemende werk inzake AVAN, recent een tweede callcenter in gebruik.
Eind 2018
Nu komt er binnen AVAN namelijk het wmo-vervoer van en naar de dagbesteding in elf gemeenten bij, alsmede het vervoer van scholieren in zes gemeenten. Dit werk is over vier percelen verdeeld. Maar daarbij houdt het nog niet op. In 2018 komt er naar verwachting het dagbestedingsvervoer bij van de acht gemeenten in de regio Nijmegen, alsmede het jeugdwetvervoer en leerlingenvervoer van de overige zeven gemeenten. Eind 2018 zal naar verwachting al het vervoer zijn ingestroomd in Avan.
Bij de tweede inkoop zijn Citax Tiel, Taxi Linsen Driel, Taxi van Dijk en Vervoersservice Van Driel als winnaars uit de bus gekomen. Zij zullen elk één perceel van de opdracht voor hun rekening nemen. Dat was ook de insteek van de aanbesteding: voor elk perceel een afzonderlijke vervoerder. De overeenkomsten die hiervoor zijn gesloten, zijn op 1 augustus jongstleden van start gegaan. In principe lopen ze op 31 juli 2023 weer af.
Duurzaamheid
AVAN ging op 1 september 2017 van start, maar dat verliep niet zonder slag of stoot. Het contactcenter was slecht bereikbaar en met name het leerlingenvervoer liep in de eerste periode niet vlekkeloos. De betrokken partijen hebben er sindsdien aan gewerkt om deze problemen op te lossen. Toen de tweede inkoop van start ging, was de punctualiteit in het vraagafhankelijk vervoer 93 procent en in het routevervoer 73 procent.
De zaken die voor problemen zorgden vanaf de start, zijn meegenomen als aandachtspunten in de tweede inkoopronde. Dan ging het onder meer over informatievoorziening en kennismaking met de vervoerders, maar ook om duurzaamheid. Bij de tweede inkoopronde is niet meer om duurzaamheid gevraagd, vanwege de besluitvorming en de beperkingen inzake elektrische en groengas-rolstoelvoertuigen zitten.
Wil je alles weten over actuele ontwikkelingen in het doelgroepenvervoer? Kom dan naar het Nationaal Congres Contractvervoer 2017 op 12 oktober in Expo Houten. Het volledige programma staat inmiddels online. Schrijf je nu in met vroegboekkorting en kies meteen de parallel-sessies die jij wilt bijwonen.