Taxivergelijker Gogido verwerft goede positie in taxibranche
Taxivergelijkingsdienst Gogido heeft anderhalf jaar na de lancering een goede positie in de Nederlandse markt verworven. Inmiddels zijn er zo’n 250 taxibedrijven die op deze site op basis van prijs en kwaliteit naar de gunst van de klant dingen. Gogido blijft die kwaliteit scherp in de gaten houden, maar kijkt intussen ook naar andere samenwerkingen en afzetmarkten.
Op de foto van links naar rechts: Paul Pietersen, Jan Dijkmans en Bernard Jan Boekholt.
Vanuit de wens op die veranderingen in te spelen, sloegen Paul Pietersen, Jan Dijkmans en Bernard Jan Boekholt een paar jaar geleden de handen ineen. Zij kwamen op het idee van een online overzicht van het taxi-aanbod, waarbij de klant taxibedrijven kan vergelijken en kiezen. De naam van dat model werd Gogido, maar de rit wordt altijd bij een taxibedrijf geboekt. Gogido faciliteert het platform waarop zij hun diensten tegen hun eigen tarieven kunnen aanbieden. In januari 2016 ging de site live. Maar de ideeën die er aan ten grondslag liggen, ontstonden al eerder. Paul Pietersen is, sinds het interview, voor een ander bedrijf in de taxibranche gaan werken. Wel is hij nog mede-eigenaar van Gogido.
Pietersen ging in 2002 bij Transvision aan de slag om het toenmalige treintaxi-netwerk ook voor met name zorgvervoer inzetbaar te maken. “Het systeem dat we daarvoor ontwikkelden, was eigenlijk het eerste dat ritten uitgaf via internet, al rolde er aan de kant van de taxibedrijven in eerste instantie nog wel een fax uit. Dat werd al snel een e-mail, en vervolgens een koppeling op het ritagendapakket. En het was eigenlijk ook het eerste systeem waarbij taxibedrijven ritten aannamen en wij aan het eind van de maand met een druk op de knop de creditfactuur opmaakten. Dus het was al vergaand geautomatiseerd.”
Verschuivingen
Later werd Pietersen samen met onder meer Jan Dijkmans mede-eigenaar van Transvision, en na een uitstapje in de zorgbranche was hij daar opnieuw actief. “In 2014 droeg ik het stokje over aan de huidige directie. Intussen was er van alles gebeurd en veranderd in de markt. Begin deze eeuw was het de omslag naar internet, maar inmiddels gaat het veel meer om data. Doordat data beter beschikbaar is, kun er ook veel meer mee doen. Maar er zijn bijvoorbeeld ook ontwikkelingen gaande met zelfrijdende auto’s. Dat gaat allemaal voor verschuivingen zorgen in de taxibranche de komende jaren.”
Het Gogido-model laat consumenten voor de door hun gewenste rit taxibedrijven vergelijken op prijs en kwaliteit. De beoordeling wordt samengesteld op basis van reviews van klanten. Elke klant wordt gevraagd zo’n beoordeling te geven; ongeveer één op de vijf doet dat ook. Door de klant tevreden te stellen, kunnen taxibedrijven zich dus onderscheiden van andere aanbieders op Gogido. Daarnaast zijn eventuele klachten natuurlijk van invloed op het rapportcijfer. Daarbij wordt niet iedereen zomaar toegelaten op de website.
Kwaliteit moet goed zijn
“We stellen een aantal criteria aan de bedrijven die op de site willen staan. Zo’n bedrijf moet ouder dan een jaar zijn, de voertuigen niet ouder dan zes jaar. Verder een bepaalde capaciteit om vervoer te kunnen garanderen en zo nog wat zaken”, legt Pietersen uit. “Als ze op de site mogen, vullen ze zelf hun tarieven in en dan kunnen ze aan de slag. Over de ritten die ze rijden, ontvangen wij een commissie.”
Het andere vergelijkingscriterium, de prijs, kan met zich meebrengen dat er met stuntprijzen wordt gewerkt. Zo lang de kwaliteit goed is, kan dat ook, legt Pietersen uit. “Er zijn partijen die aan onze criteria voldoen en dan eenmaal op de site twee of drie euro onder de laagste prijs gaan zitten. Dat zijn echter ook de bedrijven die in de praktijk tekortschieten. Ze komen niet opdagen, zijn niet bereikbaar, noem maar op. En dan verdwijnen ze ook weer heel snel van onze site, want we willen de kwaliteit echt op een hoog niveau houden. Gelukszoekers zijn er altijd. Die moet je er snel uit zien te filteren.”
250 taxibedrijven
Hoeveel ritten er via Gogido gereden worden, blijft geheim. Maar er zit zeker een fors stijgende lijn in de activiteiten en intussen staat de teller op ongeveer 250 aangesloten taxibedrijven. “Daar zitten de meeste serieuze taxibedrijven die met ons in zee willen wel bij. Momenteel laten we zo’n één op de zeven bedrijven die zich aanmelden toe, want nu het goed gaat dienen zich wel erg veel van de eerdergenoemde gelukszoekers aan. Die hebben meestal hun zaakjes niet op orde, dus die houden we doorgaans buiten de deur. Voldoen ze toch aan onze criteria, dan schieten ze in de praktijk tekort en zijn ze snel weer verdwenen.”
Intussen zet Gogido steeds meer in op samenwerking met andere partijen. Dat kunnen aanbieders van Mobility as a Service zijn, maar ook andere vergelijkingssites of luchtvaartmaatschappijen. “Allemaal bedrijven voor wie het interessant kan zijn om de taxirit in hun aanbod op te nemen”, legt Pietersen uit. Daarnaast richt Gogido zijn vizier ook op Duitsland. “In dat land is die markt voor online taxivergelijkingen nog niet echt van de grond gekomen. We willen eind dit jaar de stap naar de Duitse markt gaan zetten.”