Rijverbod voor Taxi Frans: “BCT is een enkelband”
Taxi Frans uit Maastricht rijdt zonder BCT’s en dat is de onderneming naast een aantal boetes op een rijverbod komen te staan. Frans Ritzerfeld heeft grote bezwaren tegen het bestaan en verplichte gebruik van de boordcomputer taxi en hij laat het er niet bij zitten. De politie laat echter weten dat Ritzerfeld de regels heeft overtreden, en zolang hij dat doet, loopt hij het risico daarmee in de problemen te komen.
Ritzerfeld heeft meerdere bezwaren tegen de BCT en verzet zich dan ook al langere tijd tegen het verplichte gebruik ervan. “We rijden dagelijks naar Düsseldorf en naar België. In het buitenland moeten ze ons ook kunnen controleren. Maar dat kan met de BCT helemaal niet. Hij werkt wel in het buitenland, maar niemand kan hem daar uitlezen.” Een ander groot bezwaar van Ritzerfeld is dat de BCT inbreuk zou maken op de privacy. “Klanten en chauffeurs krijgen als het ware een enkelband om. Het is stalken en dat mag niet.”
Vier boetes van 1.800 euro
Maar volgens de wet mag rijden zonder een BCT nu eenmaal niet, legt een woordvoerder van de politie in Limburg uit. “In het weekend van 8 april hebben wij, nadat we signalen ontvingen vanuit het Maastrichtse, een controle op taxichauffeurs uitgevoerd. In de vier auto’s van Taxi Frans werd geen BCT aangetroffen, terwijl bij wet is vastgesteld dat dit wel moet. Daarom is per auto een boete van 1.800 euro opgelegd. Diezelfde avond is nogmaals geconstateerd dat Taxi Frans mensen vervoerde in een busje zonder BCT. Twee weken later is één van de voertuigen in beslag genomen. Het is aan de Officier van Justitie om te besluiten of en wanneer die taxi weer wordt vrijgegeven.”
“Ze hebben de hele boel stilgelegd. Ze maken mijn bedrijf kapot”, claimt Ritzerfeld. In totaal heeft het bedrijf vier taxi’s. “Daarvan is er één door de politie weggesleept en in beslag genomen. Ik heb nog niet gehoord of en wanneer ik deze terugkrijg. De andere voertuigen heb ik nog wel, maar ik mag er niet in rijden. Ik ben nu bezig om het voor de rechter te krijgen, want eigenlijk moet hier een kort geding op volgen. Het is nu zo hoog opgelopen dat ik mijn klanten niet meer kan bedienen, en dat gebeurt gewoon op basis van een leugen. Want dat is de BCT: een leugen. Hij werkt niet goed, er zijn telkens storingen en op deze manier gaat mijn hele bedrijf er aan kapot.”
Veel chauffeurs van goede wil
Ritzenfelder zou op zijn minst een voorlopige vrijstelling willen totdat een rechter uitspraak in de kwestie heeft gedaan. “Maar ze zeggen gewoon: nee, je rijdt geen meter meer. Dat kan niet. Bovendien ben ik niet de enige die zonder BCT rondrijdt, maar anderen komen er gewoon mee weg.”
De politiewoordvoerder legt uit dat het Taxi Frans verboden is om taxivervoer te verzorgen zolang de taxi’s geen BCT hebben. “Er worden door dit bedrijf overtredingen begaan, en als politie moeten wij zorgen dat dit stopt. Daar controleren wij op. Zolang Taxi Frans deze overtredingen begaat, is het verboden om taxivervoer te verzorgen. We zien ook dat de meeste taxichauffeurs gewoon van goede wil zijn. Als zij een waarschuwing of boete krijgen, dan passen ze de boel aan om aan de regels te voldoen. Taxi Frans is tegen de BCT en rijdt daarom zonder. Dat is een overtreding, en als wij die overtreding constateren zal hij daar een bekeuring voor krijgen. En in het ergste geval wordt er dus een auto in beslag genomen.”