Nieuwe taxi-cao staat alsnog op de tocht
Een verschil van inzicht over de gemaakte afspraken zorgen ervoor dat de nieuwe cao Taxivervoer nog niet definitief is. Werkgevers en werknemers hebben een meningsverschil over wat er precies is afgesproken over het dienstenvenster. De partijen praten op 7 september verder. Als men er dan niet uitkomt, is het verlengen van de huidige cao met een jaar een reële optie.
FNV Taxi meldt op zijn site dat er tijdens het bespreken van de definitieve cao-teksten een kink in de kabel is gekomen. Eind mei stemden zowel de leden van FNV en CNV als die van werkgeversorganisatie KNV in met de nieuwe cao. De stap daarna was het werken aan de teksten van de overeenkomst, waarna de cao voor algemeen verbindend verklaring kon worden aangemeld. Zo ver is het vooralsnog dus niet gekomen.
Het “onoverbrugbare verschil van mening” waar FNV Taxi over spreekt, heeft betrekking op een onderdeel van het dienstenvenster. Deze regeling is bedoeld om voor werknemers duidelijk te maken wanneer zij beschikbaar moeten zijn voor werk, en om tot een duidelijke definitie van arbeidstijd te komen. SFT controleert op die arbeidstijd, maar de regels in de cao zijn volgens FNV zo onduidelijk dat er weinig mee aan te vangen is. De nieuwe cao moet helpen daar verandering in te brengen.
Betaalde tijd
“In onze ogen is de tekst helder”, stelt FNV Taxi. “Voor een werknemer met meer dan 30 uur op contract kan de diensttijd twee keer per dag onderbroken worden. Daarnaast kunnen de gemaximeerde pauzes op standplaats gegeven worden. Voor iemand met minder dan 30 uur per week op contract kunnen de onderbrekingen na aanvang van de arbeidstijd enkel pauzes buiten standplaats zijn. Al het overige is dus betaalde tijd”, vindt de vakbond.
Daar denken de werkgevers echter anders over. Zij vinden dat ook binnen het dienstenvenster de dienst onbeperkt onderbroken mag worden. Volgens FNV Taxi kan dit bijvoorbeeld betekenen dat een chauffeur met een contract van 20 uur nog steeds meerdere keren per dag naar huis gestuurd kan worden. Aan het eind van die dag zijn er dan nauwelijks betaalde uren. Wat FNV Taxi betreft strookt dat niet met de gemaakte afspraken en de intentie van de cao.
Niet met elkaar eens
Vooralsnog komen de beide partijen er niet met elkaar uit. Na de zomer, op 7 september, praten zij verder. Maar het verschil van inzicht is fors en de kans bestaat dat men het ook dan niet eens wordt. Dan bestaat de mogelijkheid dat de huidige cao met een jaar wordt verlengd, terwijl de nieuwe eigenlijk per 1 juli had moeten gelden. Zo’n verlenging zal echter bepaalde voorwaarden met zich meebrengen, en die moeten worden afgestemd. Ook kan niet worden voorbijgegaan aan het akkoord voor de nieuwe cao dat al is bereikt.
Werkgeversorganisatie KNV wil op dit moment niet reageren op deze kwestie.