‘HalloTaxi! is aanvulling taximarkt, geen bedreiging’
Het uitgangspunt van de nieuwe dienst HalloTaxi! is dat taxibedrijven hun diensten voor zeer scherpe prijzen bij consumenten aan kunnen bieden, waardoor ze veel ritten kunnen rijden. Het bedrijf garandeert de consument zelfs dat de taxirit in kwestie nergens goedkoper kan worden geboekt, terwijl het financiele risico voor aangesloten taxi-ondernemers minimaal belooft te zijn. In de eerste week van juli gaat het nieuwe platform landelijk van start.
Eric Pouw heeft als investeerder en ondernemer HalloTaxi! opgericht. Het uitgangspunt is goedkoop taxivervoer voor consumenten en daardoor veel ritten voor de aangesloten taxichauffeurs, waarbij het ook de bedoeling is dat er zo veel mogelijk met passagiers aan boord weer wordt teruggereden. Pouw geeft aan dat de kilometerprijs die via HalloTaxi! aan de consument wordt geboden rond de 1 euro ligt. Daarvan gaat 30 procent commissie naar het platform.
“Dat hebben we echt nodig om alles draaiende te houden. Overigens gaan de tarieven wel wat omhoog naarmate chauffeurs langer en dus meer voor ons rijden. Bovendien krijgt de taxichauffeur al betaald een dag nadat de rit is gereden. Het risico op een betalingsachterstand is dan ook nihil, want als wij de volgende dag niet betalen, zal zo’n chauffeur of bedrijf niet meer voor ons rijden. De schade bedraagt dan maximaal de ritopbrengst van één dag, in tegenstelling tot soms tienduizenden euro’s waar bijvoorbeeld bij Tinker sprake van was.”
Valkuilen vermijden
Die naam valt niet voor niets. Vervoersmakelaar Tinker groeide snel, maar ging uiteindelijk bijna net zo hard weer ten onder. Pouw bestuurde diverse online modellen voor het bemiddelen tussen taxi en consument. Hij wil daarvan de goede dingen meenemen in HalloTaxi! en de valkuilen waar anderen invielen zien te vermijden. Hij noemt de noodzaak om vergaand te automatiseren als voorbeeld.
“Je kunt niet al die ritaanvragen met de hand verwerken. Aan een model als het onze moeten zo weinig mogelijk mensenhanden te pas komen. Een valkuil van Tinker is dat zij zelf die software hebben ontwikkeld en zijn blijven doorontwikkelen. Wij hebben daar een kant en klaar softwarepakket voor gekocht, inclusief app en inlog voor de aangesloten taxibedrijven.”
“Wij kunnen op onze beurt zien waar de taxi’s zich bevinden, zodat we ze ook ritten aan kunnen bieden op een deel van de route die ze op de terugweg rijden. Dat is een ander belangrijk verschil met veel bestaande modellen”, aldus Pouw. “We werken met scherpere tarieven dan alle andere aanbieders en dat vraagt dus ook iets van de taxi-ondernemers die voor ons rijden. Maar als je niet altijd leeg terugrijdt, wordt het voor hen meteen een stuk interessanter.”
Regulier tarief op de meter
Dat rijden gebeurt ook al in beperkte mate; momenteel zo’n vijf ritten per dag. In de eerste week van juli gaat HalloTaxi officieel van start. Op dit moment zijn er afspraken met 27 taxibedrijven en taxichauffeurs, iets wat Pouw graag verder wil uitbreiden. Het systeem wordt landelijk opgezet. “Maar we zijn wel realistisch: de meeste ritten zullen waarschijnlijk komen uit de Randstad en de wat grotere plaatsen daar direct omheen. Er zullen ook zeker ritten in Groningen zijn, maar we verwachten niet dat dit dagelijks zal voorkomen.”
Binnen het geheel van HalloTaxi! wordt met twee soorten ritten gewerkt: het luchthavenvervoer dat van tevoren wordt geboekt en het ad hoc-vervoer, dat wordt besteld en meteen moet worden uitgevoerd. Voor die laatste variant rekent de taxi-ondernemer het reguliere tarief dat de meter aangeeft. Pas vanaf een ritprijs van 10 euro voor daadwerkelijk gereden ritten gaat er een bedrag van 3 euro bemiddelingskosten naar Hallo Taxi!. Of een rit wordt aangenomen of niet is altijd een keuze van de taxi-ondernemer in kwestie.
Prijs naar boven bijstellen
Een heel belangrijk verschil met andere aanbieders is volgens Pouw de prijs van het taxivervoer. “Met HalloTaxi bieden we het goedkoopste taxivervoer aan van heel Nederland. We volgen alle aanbieders in de markt en de tarieven die zij rekenen met eigen vergelijkingssoftware, en wij garanderen de consument dat de taxi die hij bij ons boekt altijd de goedkoopste is. Deze vergelijkingssoftware geeft ons interessante informatie en daarmee kunnen wij onze prijzen scherp houden en indien nodig zelfs naar boven bijstellen, met als doel dat ook het taxibedrijf geld kan blijven verdienen.”
“Binnen dat geheel kijken we wel waar we de concurrentie aan dienen te gaan. Op stadsritten zullen we het niet winnen van sommige aanbieders, dus daar gaan we die concurrentie niet aan. Maar waar we dat wel doen, zijn we gegarandeerd de goedkoopste”, stelt Pouw.
Hij blijft overigens niet zelf aan het roer staan. Hij is in gesprek met een jonge ondernemer die het bedrijf moet gaan leiden en uitbouwen. Direct contact met klanten via een chatbox en social media moeten HalloTaxi! onderscheiden van de rest. Vanaf 1 juli zal online marketing een voorname rol gaan spelen. “Zonder enige vorm van reclame zijn wij nu al in staat om dagelijks vijf ritten te verkopen, volkomen uit het niets. HalloTaxi! en de aangesloten taxibedrijven hebben elkaar nodig. Wij om de ritten uit te laten voeren en taxibedrijven om de auto met chauffeur meer rendabel te maken. We zijn een aanvulling en beslist geen bedreiging voor de taximarkt.”