Druk op RMC neemt toe in Amsterdam
De gemeente Amsterdam wil dat RMC vanaf nu de afspraken over punctualiteit in het Aanvullend Openbaar Vervoer nakomt. Bij het doel dat 92 procent van de ritten op tijd wordt gereden is RMC in de eerste maand nauwelijks in de buurt gekomen. In augustus moet dat wel gaan gebeuren. Volgens de vervoerder zelf wordt daar met man en macht aan gewerkt en is er alle vertrouwen dat het gaat lukken.
Al vanaf 1 juli loopt het niet op rolletjes met het gedeelte van het AOV dat RMC overnam van Connexxion. RMC verzorgt sinds een maand het Beschermd Vervoer en het Deur tot Deur Samenreizend-vervoer. De nieuwe vervoerder kwam meermaals in het nieuws omdat klanten pas na heel lang of zelfs helemaal niet werden opgehaald. Afgelopen weekend gebeurde dat weer: twee gehandicapte mensen moesten urenlang en uiteindelijk vergeefs op een taxi wachten.
Volgens woordvoerder Miriam Leeflang kampte RMC afgelopen weekend met capaciteitsproblemen. “Toen we zagen dat we te weinig capaciteit hadden ingepland, hebben we iedereen gebeld die een rit had geboekt. Als ze een andere vorm van vervoer konden regelen, bijvoorbeeld per taxi, dan zouden wij dat vergoeden. Op maandag hebben we iedereen gebeld om excuses te maken en waar nodig financiële compensatie aan te bieden. Het is heel spijtig dat dit is gebeurd.”
Punctualiteit maximaal 87 procent
Na de moeizame start gaf RMC tegenover TaxiPro aan hard te werken aan het verbeteren van de punctualiteit. Zo werd er onder meer opgeschaald in het aantal rolstoelbussen en werd er ook anderszins aan het oplossen van kinderziekten gewerkt. Maar de gemeente eist nu dat in augustus 92 procent van de ritten op tijd is. Dat betekent in de praktijk binnen een marge van een kwartier vóór tot een kwartier na de afgesproken tijd moet aanvangen.
Voor RMC lijkt het naleven van de afspraken nog een flinke kluif te worden. Dat blijkt uit de punctualiteitscijfers van juli. In die eerste maand ging het op zijn zachtst gezegd met pieken en dalen. Op de beste dag, donderdag 27 juli, werd 87,12 procent van de ritten op tijd gereden. Maar op zaterdag 8 juli was dat slechts 32,19 procent, en in de middag van die dag was 18 procent het absolute dieptepunt.
Dienstwissels
RMC kwam alleen in bepaalde dagdelen aan of boven de 92 procent punctualiteit. Met name in de avonden van de laatste week van juli lukte dat geregeld. Maar na de ‘topdag’ met 87 procent werden scores behaald van 82,3 74,6 en 66,5 procent. Over de hele maand juli werd ongeveer 71 procent van ritten op tijd gereden. Over het algemeen is er sprake van een stijgende lijn. Van maandag 24 tot en met vrijdag 28 juli zat RMC dik boven de 80 procent. Vanwege de genoemde capaciteitsproblemen werd dat in het laatste weekend toch weer minder.
“Als je naar de cijfers kijkt is er duidelijk sprake van een stijgende lijn, vooral in de ochtend en de avond”, aldus Leeflang. “Maar in de middag zijn de cijfers doorgaans minder. Dat heeft te maken met de dienstwissels aan het begin en het einde van de middag. We bekijken nu hoe we kunnen zorgen dat de chauffeur sneller kunnen vertrekken.”
Goed inplannen soms lastig
“Daarnaast matchen de cijfers over de vraag naar vervoer die wij hebben gekregen niet met de realiteit. Dat komt door een andere perceelindeling en het maakt goed inplannen soms erg lastig. Maar we leren elke dag bij over hoe de klanten zich bewegen en op welke momenten zij behoefte aan vervoer hebben.”
“Op weg naar die 92 procent punctualiteit kijken wij dus vooral naar de inzet van de juiste aantallen chauffeurs op de goede momenten”, legt Leeflang uit. Aan het einde van de maand moet het gemiddelde over augustus 92 procent zijn. “Daar werken we met man en macht aan. En we geloven ook echt dat het kan.”
Lees ook: ‘Stijgende lijn in uitvoering AOV Amsterdam’
Het doelgroepenvervoer in Amsterdam komt ook uitgebreid aan bod in één van de parallelsessies van het Nationaal Congres Contractvervoer. Profiteer nu nog van 50 euro vroegboekkorting en meld je aan voor deelname.