Chauffeurs alsnog in opstand tegen TTO-systeem Eindhoven
Nu de invoering van het TTO-systeem in Eindhoven voor de deur staat, wil een groep taxichauffeurs proberen die invoering via de rechter een halt toe te roepen. De gemeente Eindhoven wil met toegelaten taxi-organisaties de opstapmarkt in de Lichtstad naar een hoger plan tillen. De bij Taxibelangen Regio Eindhoven aangesloten chauffeurs denken dat het systeem hen wel geld zal kosten maar niet het gewenste effect zal hebben.
Eindhoven is één van de zeven Nederlandse steden die, bovenop de regels die landelijk gelden, met TTO’s de eigen straattaximarkt in goede banen mag leiden. Amsterdam, Rotterdam en Den Haag werken al met TTO’s. In Utrecht is op de straattaximarkt wel een verordening van toepassing, maar geen TTO-systeem. Enschede en Haarlemmermeer maken geen gebruik van deze mogelijkheid. Eindhoven voegt zich op 1 september bij Amsterdam, Rotterdam en Den Haag.
Voorkeursplaatsen
De invoering van de TTO’s in Eindhoven is niet zonder slag of stoot gegaan. Een eerste voorstel kwam niet door de keuring omdat het onvoldoende inspeelde op duurzaamheid. In de nieuwe opzet gebeurt dat wel. Zo kunnen TTO’s die rijden met uitstootvrije voertuigen met minder voertuigen en chauffeurs aan de slag. Ook mogen deze taxi-organisaties rekenen op voorkeursplaatsen op de standplaats bij Station Eindhoven, kunnen zij binnen de ring gebruik maken van de busbaan en valt het kostenplaatje voordeliger uit.
Het kwam dan ook niet als een grote verrassing dat de eerste TTO die zich eind vorig jaar aandiende aan die duurzaamheidseisen voldoet. CABS begon met zeven voertuigen, waarvan vijf emissievrij. De ondergrens op dat vlak is vier voertuigen. ‘Schone’ TTO’s mogen met zeven voertuigen rijden, ‘reguliere’ TTO’s hebben er minstens vijftien nodig. De gemeente Eindhoven wil met het oog op eerlijke concurrentie graag minstens twee TTO’s hebben. Dat de invoering op 1 september gaat plaatsvinden is al ongeveer een jaar bekend en het Eindhovense voornemen om met TTO’s te gaan werken stamt al van ruim daarvoor. Aanvankelijk wilde men immers al op 1 september 2016 deze stap zetten.
Bodemprocedure
Maar een groep van zestig chauffeurs, verenigd in Taxibelangen Regio Eindhoven, wil daar via de rechter een stokje voor steken. Dat meldt het Eindhovens Dagblad op zijn website. De chauffeurs zetten een bodemprocedure in gang maar hopen voor de korte termijn ook een kort geding voor elkaar te krijgen. Volgens hen jaagt het TTO-systeem ze alleen maar op kosten, bijvoorbeeld met een cursus gericht op rijgedrag en vakkennis, maar ook voor het vormen van en aangesloten zijn bij een TTO. Bovendien verwachten ze dat het systeem niet zal werken en dat met name de kleine zelfstandigen er door benadeeld worden.
TaxiPro heeft de gemeente Eindhoven om een reactie gevraagd. Op dit moment bestaat er vanuit de gemeente echter geen behoefte om vooruit te lopen op eventuele juridische procedures.
Tijdens Taxi Expo 2017 staat er ook een workshop over TTO’s en taxiverordeningen op het programma. Schrijf je nu in om op 12 oktober in Expo Houten deze en andere workshops te kunnen bijwonen.
Lees ook: