Dijksma snapt onvrede BCT maar ziet nog geen alternatief
Staatssecretaris Sharon Dijksma van Infrastructuur en Milieu begrijpt wel dat veel taxichauffeurs de boordcomputer taxi “helemaal niks” vinden, maar zij benadrukt dat er momenteel geen goed alternatief is om mee te handhaven op het naleven van de taxiregels. “Die handhaving is belangrijk omdat we daarmee alle mensen die zich niet aan de regels houden uit de markt kunnen blijven duwen”, aldus de bewindsvrouw tijdens een Algemeen Overleg van de Tweede Kamer. Tijdens dat overleg kwam ook de aanpak van taxironselaars op Schiphol aan bod.
Het Algemeen Overleg (AO) draaide om recente ontwikkelingen op het gebied in onder meer de taxibranche. Dijksma schreef onlangs in een brief aan de Tweede Kamer dat de BCT voor handhaving een betrouwbaar instrument is gebleken, maar dat het gebruik van de boordcomputer en de handhaving zelf voor verbetering vatbaar zijn.
Op vragen van VVD-Kamerlid Jan Middendorp over verdere verruiming van de regelgeving en de boordcomputer taxi antwoordde Dijksma tijdens het AO dat zo’n verruiming van de regels “kan leiden tot een nog betere betaalbaarheid van de boordcomputer en meer aanbieders van boordcomputers op de markt.” Tegelijk geeft zij aan dat effectieve handhaving moet worden gewaarborgd.
Handhaving belangrijk
“Dit is wel een onderwerp van lange adem. Het is ook het minst populaire onderwerp bij alle chauffeurs. Zij vinden die boordcomputer helemaal niks. Ik begrijp dat wel. Het probleem is alleen dat wij op dit moment geen alternatief hebben”, aldus de staatssecretaris. Zij baseert zich daarbij op uitgebreide en herhaalde navraag en een evaluatie. “Daaruit blijkt dat er op dit moment geen goed alternatief is om de handhaving te doen. Die handhaving is belangrijk omdat we daarmee alle mensen die zich niet aan de regels houden, uit de markt kunnen blijven duwen. Anders ontstaat er een vorm van oneerlijke concurrentie. Dat wil je de chauffeurs die wel hun best doen natuurlijk niet aandoen.”
Inzake de huidige aanpak van taxironselaars op Schiphol door de gemeente Haarlemmermeer sprak Dijksma zich positief uit. De verantwoordelijkheid voor het probleem van de ronselaars werd bij de gemeente neergelegd, met juridische ondersteuning vanuit het ministerie van IenM. Haarlemmermeer koos voor een rigoureuze aanpak die de ronselaars het werken verbiedt. Dijksma noemt de gekozen benadering een succes, ook omdat deze in een kort geding dat door een groep taxichauffeurs werd aangespannen overeind is gebleven.
Boeterapporten en waarschuwingen
Met betrekking tot de handhaving gaf Dijksma aan dat er bij haar weten een kleine honderd taxi’s zijn gecontroleerd op Schiphol tussen januari en mei van dit jaar, ook op de BCT en andere zaken. Volgens de staatssecretaris wordt er nauw samengewerkt tussen ILT en Marcechaussee om zo optimaal mogelijk te handhaven. “De ILT heeft een aantal boeterapporten en veel waarschuwingen uitgedeeld. Ook het OM is niet stil blijven zitten. Een aantal zaken is zo meteen ook onder de rechter. Dat is belangrijk, want dat verhoogt de effectiviteit van de aanpak.” Dijksma bevestigde dat de huidige aanpak van de ronselaars deze zomer wordt geëvalueerd. Dan zal worden besloten of deze wordt voortgezet of dat er een andere, meer permanente oplossing komt.